Ψυχολογία της Υγείας

Κωδικός μαθήματος
9111
Μονάδες ECTS
5
Εξάμηνο
Εξάμηνο ΣΤ / Ζ
Κατηγορία μαθήματος

Επιλογής

Επιλογής

Περιγραφή μαθήματος
ΜΑΘΗΣΙΑΚΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ

Μέσα από την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος, οι φοιτητές αναμένεται:

  • Να προσδιορίζουν την αλληλεπίδραση των ποικίλων παραμέτρων – βιολογικών , ψυχολογικών και κοινωνικών – στην υγεία  και την ασθένεια
  • Να κατανοούν τις ψυχολογικές διεργασίες που σχετίζονται με την ασθένεια
  • Να αξιολογούν την επικινδυνότητα για την υγεία συμπεριφορών όπως είναι η χρήση ουσιών
  • Να εμβαθύνουν στις έννοιες του πόνου και του στρες όπως και σε τρόπους διαχείρισής τους
  • Να εκτιμούν τη σημασία της διεπιστημονικής συνεργασίας σε θέματα υγείας και ασθένειας
  • Να εκτιμούν τη σημασία του συνδυασμού θεωρία-πράξης κατά την άσκηση του επαγγέλματος
  • Να γνωρίζουν τα είδη των προγραμμάτων παρέμβασης στο πεδίο της Ψυχολογίας της Υγείας όπως και να είναι σε θέση να τα εφαρμόζουν
ΓΕΝΙΚΕΣ ΙΚΑΝΟΤΗΤΕΣ
  • Εφαρμογή της γνώσης στην πράξη
  • Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών
  • Προσαρμογή σε νέες καταστάσεις
  • Λήψη αποφάσεων
  • Αυτόνομη εργασία
  • Σεβασμός στη διαφορετικότητα και την πολυπολιτισμικότητα
  • Επίδειξη κοινωνικής, επαγγελματικής και ηθικής υπευθυνότητας και ευαισθησίας σε θέματα φύλου
  • Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής
  • Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης
ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

Το μάθημα εισάγει στο εφαρμοσμένο πεδίο της Ψυχολογίας της Υγείας, στις βασικές αρχές και διαστάσεις του. Στόχο του πεδίου αυτού αποτελούν η προαγωγή, η διατήρηση και η αποκατάσταση της υγείας σε υγιή άτομα και χρόνιους πάσχοντες. Ειδικότερα, στο μάθημα παρουσιάζονται θέματα όπως είναι οι έννοιες «υγεία» και «ασθένεια», οι ψυχολογικοί και κοινωνικοί παράγοντες που διαμορφώνουν τις έννοιες αυτές, οι συμπεριφορές που σχετίζονται με την υγεία, σχετικά κοινωνιογνωστικά μοντέλα και θεωρίες, ψυχοκοινωνικές παράμετροι και οι επιπτώσεις της χρόνιας ασθένειας, τέλος οι παρεμβάσεις στο άτομο καιτην κοινότητα όπως και ο ρόλος του ψυχολόγου στην αντιμετώπιση των χρόνιων ασθενειών και άλλων προβλημάτων υγείας.


Το μάθημα επιμερίζεται στις ακόλουθες διδακτικές ενότητες:

  1. Εισαγωγή
  2. Υγεία, Ψυχολογία της Υγείας, το βιοψυχοκοινωνικό μοντέλο
  3. Πολιτισμός και υγεία
  4. Κοινωνικό περιβάλλον και υγεία
  5. Συμπεριφορές που σχετίζονται με την υγεία
  6. Παράγοντες που επηρεάζουν τις συμπεριφορές υγείας
  7. Κοινωνιογνωστικά μοντέλα και θεωρίες
  8. Βιοσυμπεριφορικοί παράγοντες (προσωπικότητα, στρες κ.ά.) και υγεία
  9. Πρόληψη ασθενειών και προαγωγή της υγείας
  10. Χρόνιες ασθένειες και οι ψυχοκοινωνικές τους επιπτώσεις
  11. Πόνος και διαχείριση του πόνου
  12. Δομές Υγείας και ο ρόλος των ψυχολόγων της υγείας σε αυτές
  13. Ανακεφαλαίωση
ΟΡΓΑΝΩΣΗ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ
Δραστηριότητα

Φόρτος Εργασίας Εξαμήνου

Διαλέξεις

39

Αυτοτελής προσωπική
μελέτη

46

Προετοιμασία συμμετοχής στις γραπτές εξετάσεις
 

40

Σύνολο μαθήματος

125

ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΦΟΙΤΗΤΩΝ

Γραπτή εξέταση στο τέλος του εξαμήνου, η οποία περιλαμβάνει ερωτήσεις ανάπτυξης, σύντομης απάντησης ή/και θέματα κλειστού τύπου (π.χ. πολλαπλής επιλογής).

Γλώσσα αξιολόγησης: ελληνική

Οι σχετικές πληροφορίες ανακοινώνονται στο e-class του μαθήματος.

ΣΥΝΙΣΤΩΜΕΝΗ-ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ

Διανεμόμενα συγγράμματα (Εύδοξος)

  • Καραδήμας, Ε. (2005). Ψυχολογία της υγείας: Θεωρία και κλινική πράξη. Αθήνα: Τυπωθήτω.
  • Βιβλίο [41965274]: Ψυχολογία της υγείας, J. OGDEN 
  • DiMatteo, M.R., & Martin, L.R. (2006). Εισαγωγή στην ψυχολογία της υγείας (επιμ. Αναγνωστόπουλος & Ποταμιάνος).  Αθήνα: Ελληνικά Γράμματα.
  • Sarafino, E.P. (2014). Health psychology. New York: Wiley.

Συμπληρωματική βιβλιογραφία

  • Παπαδάτου, Δ., & Μπελλάλη, Θ. 2008. Βασικές γνώσεις ψυχολογίας για επαγγελματίες υγείας. Αθήνα: Κριτική.

Συναφή Επιστημονικά Περιοδικά

  • Health Psychology Review 
  • Journal of Health Psychology
  • Psychology, Health and Medicine
URL ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ ΣΤΟ ECLASS